Baanbrekend werkbezoek

Baanbrekend werkbezoek

Tekst met dank aan Janneke van der Heijden

Gedwongen door bezuinigen zoeken veel gemeenten een andere invulling van de sociale werkvoorziening. De gemeenten Heusden, Loon op Zand en Waalwijk lopen al voorop. De werkgroep Sociaal van GroenLinks Brabant bezocht Baanbrekers, een nieuwe intergemeentelijke organisatie voor sociale zaken en sociale werkvoorziening (SW).

Momenteel krijgen mensen met een uitkering begeleiding van de Sociale Dienst van hun gemeente. SW-bedrijven bieden werkplaatsen aan voor mensen die op de reguliere arbeidsmarkt niet aan de slag komen. Veel SW-bedrijven kampen nu al met tekorten. Deze zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk oplopen, omdat er (weliswaar gefaseerd, maar toch) bezuinigd zal worden op de sociale werkvoorziening.

Grote bedrijven vangen op
Daarnaast treedt op 1 januari 2014 een nieuwe Participatiewet in werking. Deze Participatiewet is een samenvoeging van de WWB, WSW en een deel van de Wajong. Het gemeentelijk budget om mensen naar werk te begeleiden wordt kleiner. Het lagere aantal plekken bij SW-bedrijven zal hopelijk worden opgevangen door grote bedrijven. Zij moeten vanaf 2014 namelijk een bepaald percentage mensen in dienst nemen die niet aan de slag komen op de reguliere arbeidsmarkt. Een pittige uitdaging voor alle gemeenten.

Mogelijkheden
Op vrijdag 30 november bracht de werkgroep Sociaal een bezoek aan Baanbrekers in de Langstraat. Dit is de naam van de fusieorganisatie die vanaf 1 januari 2013 de intergemeentelijke sociale dienst en het intergemeentelijke SW-bedrijf samenbrengt. De werkgroep sprak met beoogd directeur Marion van Limpt over de uitdagingen in de sector en de mogelijkheden voor Baanbrekers.

Aan de slag!
Andere gemeenten zoeken steeds meer samenwerking tussen de sociale bedrijven en sommige gemeenten denken ook na over het fuseren van de organisaties. Baanbrekers is één van de koplopers op dit gebied. De organisatie wil mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt op vernieuwende manieren aan de slag helpen. En werkgevers oplossingen aanreiken om aan hun personeelsvraag tegemoet te komen. Om dit voor elkaar te krijgen, zoekt Baanbrekers continu samenwerking met ondernemers, onderwijs en overheid, zodat cliënten adequaat begeleid kunnen worden.

De leden van de werkgroep Sociaal, veelal betrokken bij GroenLinks gemeenteraadsfracties, kregen een goed beeld van nieuwe mogelijkheden voor gemeenten om ook in tijden van bezuinigingen werk te creëren voor mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.