Het vervoer van de toekomst

Het vervoer van de toekomst

Nu de auto onverminderd populair is en het OV soms tekortschiet, is het zoeken naar slimme,  snelle en schone oplossingen op het gebied van mobiliteit. Tijdens de themabijeenkomst Schone Mobiliteit in Oosterhout op 11 juni kwamen diverse toekomstbeelden voorbij.

Vervoersdeskundige Peter Bakker schetste in gemeenschapshuis De Slotjes een somber beeld. De Nederlandse mobiliteitsgroei vlakt weliswaar af, maar het autogebruik blijft onverminderd hoog. Al helemaal in Brabant: 78 procent van de verplaatsingen vindt per auto plaats. Het OV steekt daar schril bij af: landelijk gezien is het verantwoordelijk voor slechts een klein deel van het aantal kilometers. Vooral de langere reistijd vormt voor veel mensen een bottleneck.

Revolutie
Het vervoer van de toekomst komt naar je toe, voorziet het Bossche gemeenteraadslid Peter van Doremalen. De combinatie van techniek (zoals zelfrijdende auto’s), gebruikersdata (smartphones) en een andere organisatie gaat volgens hem zorgen voor een revolutie op mobiliteitsgebied. Ook introduceert hij de BoschCar: kleine elektrische wagentjes, die in de straks busloze Bossche binnenstad de lastige ‘laatste kilometer’ bij OV-reizen zouden kunnen verzorgen.

Slimme oplossingen
Fractievoorzitter Patricia Brunklaus is blij met de ideeën die ze hoort. “Te veel Brabanders verkiezen nog steeds de auto boven de het openbaar vervoer. Tegelijkertijd laat de bereikbaarheid van vooral kleine kernen nu nog vaak te wensen over. We zijn het aan onze stand verplicht om te komen met slimme, schone vervoersoplossingen. Daar blijven we de komende jaren hard aan werken.”

foto's homepagina en header: Roger Price en Liam Kearney