Neem omwonenden megastal serieus!

Neem omwonenden megastal serieus!

Hoe ziet een megastal eruit? En wat vinden lokale bestuurders en omwonenden ervan? Tweede Kamerlid Jesse Klaver van GroenLinks wilde het zelf zien en horen.

Op 30 november bracht hij samen met Statenlid Paul Smeulders een werkbezoek aan De Peel. Hoofdthema was de intensieve veehouderij. Jesse Klaver: “Deze dag geeft me inzicht in de problemen en tegenstellingen.”

De dag begon al indrukwekkend. Aan een keukentafel bij één van de bewoners van het buitengebied in Deurne kwamen al snel de verhalen los. Hoe het is om vlak bij een megastal te wonen? De omwonenden gaven aan zich de paria’s van de samenleving te voelen. Vaak staan de bewoners - als leek - machteloos tegenover grote bedrijven en overheden. Die zitten vaak aan zelfde kant van de tafel, werken nauw samen en hebben zowat onbeperkte middelen om te informeren en te procederen. Voor Jesse en Paul was duidelijk dat deze bewoners van het buitengebied het vertrouwen in de overheid hebben verloren. Paul: “Als GroenLinkser doet me dat pijn. Deze mensen hebben het recht serieus genomen te worden!”

Volksgezondheid meewegen
In Gemert lunchten Jesse en Paul met wethouder Roël Hoppezak. Zijn partij, de Lokale Realisten, probeert de schaalvergroting van de veehouderij een halt toe te roepen. Roël Hoppezak vertelde de GroenLinksers waar hij zoal tegenaan loopt, bijvoorbeeld juridische procedures. Jesse Klaver: “Economische activiteiten van een bedrijf mogen nooit ten koste gaan van de gezondheid van omwonenden en bezoekers in het buitengebied. Lokale overheden moeten instrumenten krijgen om de volksgezondheid mee te nemen bij een integrale afweging.”

Dialoog aangaan
De dag werd afgesloten met een bezoek aan bedrijf van de familie Heijmans, agrariër in het Landbouwontwikkelingsgebied (LOG) in Elsendorp. Jesse en Paul bezochten de ruimte met 630 drachtige zeugen en de kraamafdelingen met 200 zeugen en 2500 biggen. Voor een bezoek aan de tweede stal met 2500 vleesvarkens was helaas geen tijd.

GroenLinks is zeer kritisch op megastallen. Dieren hebben recht op daglicht, buitenlucht en scharrelruimte. De leefbaarheid in Brabantse dorpen komt door de veefabrieken onder druk te staan. Bovendien zijn de gevolgen van de stallen voor de volksgezondheid vaak onduidelijk. Toch kijkt Paul Smeulders positief terug op het bezoek aan de stal: “De familie Heijmans ontving ons met open armen. Alles op het nieuwe bedrijf werd getoond en we konden iedere vraag stellen. Het was goed om hun visie te horen en de dialoog aan te gaan.” Ook Jesse Klaver was tevreden na het werkbezoek: “Ik heb me vandaag een beeld kunnen vormen van de problematiek in De Peel. Zo’n werkbezoek geeft meer inzicht dan het lezen van beleidsnota’s. Wat ik vandaag gezien en gehoord heb, neem ik als waardevolle bagage mee naar Den Haag.”

Meer weten over het bedrijf van de familie Heijmans?

Meer weten over bewonersinitiatieven in De Peel?

Reageren op dit artikel? We horen graag uw vraag of mening via groenlinks@brabant.nl