Twitterinterview Boswachter Frans

Twitterinterview Boswachter Frans

Frans Kapteijns is boswachter in Oisterwijk en werkt voor Natuurmonumenten. Als @BoswachterFrans heeft hij meer dan 5000 volgers op internet. Hij twittert over de natuurgebieden onder zijn hoede: de Kampina, de Loonse en Drunense Duinen en de Oisterwijkse bossen en vennen. Maar Frans heeft ook een duidelijke visie op natuurbeleid en ontwikkeling.

Als @groenlinksNB stelden spraken we hem vorige maand. Via de 140 tekens per twitterbericht. En toch de diepte in. En ook nog de hoogte: “Waardevolle natuur heeft helikopterview nodig.”

Hoe bijzonder is de natuur in Brabant eigenlijk?

Heel bijzonder! We kennen namelijk veel soorten landschapstypes, beekdalen, heidegronden, bossen; nat en droog. Naast de genoemde landschappen ook nog vennen, oude landgoederen en cultuurlandschappen. Mooie afwisselingen.

Hoe staat het in die mooie landschappen met de biodiversiteit?

In de natuurgebieden wel goed, maar daar buiten is het zeer slecht! De oude landbouwgebieden moeten de bufferzones zijn, maar dat zijn ze niet meer. Egels, bunzingen, wezels, steenuilen en weidevogels gaan achteruit. Daarnaast hebben ook steden en dorpen een terugtrekkende beweging gemaakt in de aanpak van teruglopende biodiversiteit. Dat zijn prachtige dieren, die we liefst niet willen missen in Brabant - naast alle bijzondere planten- en bloemensoorten die verdwijnen.

Is het van belang dat ook kinderen de natuur leren ontdekken?

Zeker. Nu staan de kinderen te ver van de natuur om die natuur te snappen en te waarderen. Ook ouders zijn daar debet aan, want zij hebben geen band met de natuur.  Natuur beleven, of zoals Natuurmonument dat uitdrukt met OERRR, is iets wat meer moet gebeuren. Het houden van een regenworm in je hand, luisteren naar de wind…  Beleving is meer uit boekjes en internet. Het echte stappen met je voeten in de modder, dat is pas beleven.  En als de kinderen losgelaten worden, dan vliegt de energie eruit! Als je in het bos bent met kinderen, dan zijn ze na 5 minuten alle stress vergeten en praten ze honderduit over wat ze zien.

Dat kunnen we uit ervaring bevestigen. Kinderen zijn veel blijer na 'n herfstwandeling dan na 'n uur tv. Maar hoe belangrijk is natuur voor onze gezondheid?

Natuur is ontzettend belangrijk voor onze gezondheid. Sowieso is het een groene buffer voor onze oprukkende steden, onze ‘groene longen‘. Vaak worden natuurgebieden gebruikt om te ‘ontstressen’. De mensen gaan al joggend, wandelend, fietsend etc. de natuur opzoeken.

Wat is de grootste bedreiging voor de Brabantse natuur?

Voor mij is dat de verdroging en het inpikken van de oude landbouwgebieden, vooral door de boomteelt. De oude landbouwgebieden worden steeds netter en daarmee verdwijnt het voedsel voor veel soorten. Boomteelt en de ‘verpaarding’ van dat oude landschap zorgen voor de problemen. De biodiversiteit gaat daarmee dus ook achteruit in de natuurgebieden. We moeten die bedreiging echt een halt toeroepen. Overleg over de inrichting van die gebieden is meer  dan noodzakelijk. Economie moet daar natuurlijk kunnen, maar de ecologie moet niet vergeten worden!

We kunnen het in de Staten niet beter verwoorden. Laatste vraag ten slotte: Wat kan de provincie doen om de natuur in Brabant te helpen beschermen en ontwikkelen?

‏Heel veel! Allereerst het versneld aanpakken van de verdroging. Daarnaast in volle vaart inzetten op de uitvoering van de EHS. Tevens een betere manier zoeken voor handhaving en toezicht. Nu is er nauwelijks toezicht op bijvoorbeeld de stiltegebieden. En de provincie zou een helikopterview moeten hebben over wat er allemaal gebeurt in de zogenoemde oude landbouwgebieden. Dan pas ziet de provincie hoe snel de boomteelt, de verpaarding en de verstening van dit waardevolle stukje Brabant gaat.

Wij doen ons best om de partij te zijn met die helikopterview. Hartelijk dank voor dit twitterinterview.

Graag gedaan. Hopelijk trekken jullie ook anderen mee de
helikopter in!

Foto homepagina: Hiske Böm